اخبار و مقالات کشاورزی

  • 2097
  • 606 مرتبه
کرم سفید ریشه

کرم سفید ریشه

شنبه 03 مهر 1400

کرم سفید ریشه

 نام علمی   Polyphylla olivieri  

آفت خطرناکی است که به ریشه و طوقه انواع درختان حمله کرده و باعث نابودی آنها می شود. لارو این حشره به مدت 3 سال در زیر خاک کرده و از پوست ریشه، طوقه و قسمت های چوبی درخت در زیر خاک تغذیه می کند و به تدریج باعث از بین رفتن درختان میشود.

چرخه زندگی کرم سفید ریشه

 این آفت از نوع سپر داران و سخت پوستان می باشد و حدود 3 سال چرخه نسل شان طی میکند این آفت زمستان را در خاک میگذراند و در بهار سال سوم در محفظه ی گلی که برای خود درست کرده است وارد شفیرگی میشود و در یک دوره ی 17 الی 24 روزه به بلوغ میرسدمهم ترین عامل آلودگی باغات به کرم ریشه استفاده از کود های حیوانی نپوسیده می باشد.

 

روش های کنترل و مبارزه با کرم سفید ریشه

1-    عدم استفاده از کود های دامی کاملا نپوسیده

2-    از بین بردن علف های هرز یک ساله به این علت که منبع غذایی خوبی برای این لارو ها هستند

3-    شخم زمستانی و جمع آوری لارو ها در اسفند ماه

4- مبارزه شیمیایی : لارو حشره در صورت دمای بالای  هوا و کم شدن اکسیژن خاک به لایه های سطحی تر خاک می آید. برای موثر بودن سموم ابتدا در روزهای گرم بهار یا تابستان حوالی ساعت 12 الی 1 ظهر یک آبیاری سنگین انجام دهید تا اکسیژن خاک کاهش یابد و سپس دو ساعت بعددرساعت اوج گرما نسبت به سم پاشی با دیازینون گرانول، دیازینون مایع یا سوین اقدام نمایید.

فایل های پیوست

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.