اخبار و مقالات کشاورزی

  • 2101
  • 285 مرتبه
پیاز زعفران

پیاز زعفران

شنبه 03 مهر 1400

چگونه پیاز زعفران را ضدعفونی کنیم ؟

ضد عفونی کردن پیاز زعفران یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود تا احتمال سرایت آلودگی و آفات به پیازهای زعفران را در مزرعه جدید کاهش دهدبا توجه به آلودگی بالای پیازهای زعفران در ایران به آفات قارچ و کنه الزامی است که جهت پیشگیری و کنترل پیاز زعفران به این آلودگی ها ، قبل از کاشت پیاز زعفران  اقدام به ضدعفونی کردن پیازها کنند.

عواملی که باعث به خطر افتادن سلامت پیاز زعفران میشود:

استفاده ازکودهای دامی ( حیوانی )

چرای دام در مزرعه زعفران

استفاده از ابزارالات  آلوده به آفات و بیماری ها در مدیریت مزرعه

دستورالعمل تهیه محلول ضدعفونی پیاز زعفران:

ابتدا پیازها را تمیز و نقره ای کنید

جهت ضدعفونی کردن پیازها یک مخزن با حجم 100 لیتر تهیه کنید , و برای ساختن محلول ضد عفونی نیز به قارچ کش کاربندازیم و یا مانکوزب و کنه کش پروپارژیت نیاز دارید

 

قارچ کش کاربندازیم : به میزان 2/5 کیلو در هزار

قارچ کش مانکوزب : به میزان 2کیلوگرم در هزار

کنه کش پروپارژیت : به میزان 1/5 لیتر در هزار

پیازهای تمیزشده و عاری از خاک را داخل سبد یا کیسه ریخته و سر کیسه را با طناب بسته و داخل بشکه محلول به مدت 1 الی 2 دقیقه بگذارید.

بعد از اینکه پیاز ها به خوبی غرق آب شدند آنها را به یک تشت دیگر انتقال بدید و اجازه بدید به مدت ۵ دقیقه باقیمانده سموم درون تشت خارج شود.

نکات تکمیلی ضدعفونی پیاز زعفران:

  • از اسپری کردن محلول ضدعفونی بر روی پیاز خودداری کنید چراکه تاثیر مثبتی ندارد و بهترین حالت، غرق اب پیاز ها در زمان خواب حقیقی میباشد.
  • بعد از اینکه چندتا سبد را ضدعفونی کردید و رنگ محلول ضدعفونی کدر شد اقدام به عوض کردن محلول ضدعفونی کنید و یک محلول جدید درست کنید.
  • اگر میخواهید بصورت همزمان از محلول های قارچ کش و کنه کش استفاده کنید در هنگام خرید از فروشنده حتما بپرسید که با توجه به برند تداخل مصرفی نداشته باشند.

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.