اخبار و مقالات کشاورزی

  • 2116
  • 138 مرتبه
جلبک دریایی

جلبک دریایی

شنبه 29 مرداد 1401

نقش جلبک دریایی در کشاورزی

جلبک دریایی(Seaweed) در صنعت کشاورزی دارای تأثیرات شگفت انگیزی است.

جلبک دریایی معمولاً در دریاها و دریاچه‌ها زندگی می‌کند. این جلبک‌ها در ۳ دسته قهوه ای، قرمز و سبز قرار می‌گیرند که جلبک‌های قهوه ای که بیشتر برای تهیه کود مورد استفاده میباشد

جلبک های دریایی دارای عناصر مغذی مانند ازت، پتاسیم، فسفر و برخی دیگر از عناصر مورد نیاز گیاهان بوده و نقش مهمی را در بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک از جمله افزایش ظرفیت تبدیل کاتیونی و بهبود ظرفیت نگهداری آب ایفا می کنند.

امروزه استفاده از کودهای حاوی عصاره جلبک دریائی به صورت محلول پاشی و مصرف در خاک در گیاهان زراعی و باغی و گلخانه ای متداول شده است. عصاره جلبک دریائی حاوی برخی عناصر ، برخی هورمون های رشد یا تنظیم کننده های گیاهی، آمینواسیدها، پلی ساکاریدها، بتائین هاو …می باشد.

 

عصاره جلبک دریائی در طویل شدن سلولی، ایجاد گل، رشد برگ، سبز کردن بذر، افزایش طول میان گره ها، افزایش اندازه میوه، کیفیت میوه و یکدست شدن میوه ها، کاهش اثر برخی آفات و بیماری های گیاهی موثر می باشد.

عصاره جلبک دریائی با افزایش غلظت مواد معدنی درون سلول های گیاهی، باعث غلیظ تر شدن شیره آوندهای گیاهای شده و در نتیجه منجر به افزایش مقاومت گیاهان به استرس های محیطی  می شود.

محلول پاشی منظم جلبک دریایی می تواند منجر به افزایش توان گیاه در مقابله با تنش های محیطی و فیزیولوژیکی شود و همچنین باعث ایجاد اختلال در روند فعالیت حشرات گردد.

 

 

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.