اخبار و مقالات کشاورزی

  • 2104
  • 315 مرتبه
اهمیت محلولپاشی فروت ست در باغات

اهمیت محلولپاشی فروت ست در باغات

یک شنبه 11 مهر 1400

اهمیت محلولپاشی فروت ست در باغات

فروت ست:

یکی از رایج‌ترین برنامه‌های کودی در اکثر درختان میوه بعد از برداشت، محلول پاشی برگی فروت ست است .یکی ازمهم ترین مرحله تغذیه ای گیاه فروت ست می باشدفروت ست باعث تقویت جوانه های زایشی و تبدیل گل به میوه، در واقع پس از گرده افشانی کمک زیادی به تلقیح بیشتر و بارور شدن گیاه می کند.

 

اهمیت استفاده از فروت ست پس از برداشت:

مقاومت جوانه های گل را نسبت به سرمای زمستانه و بهاره افزایش داده و در تغذیه اول فصل و رشد درخت موثر است.. محلول پاشی برگی عناصر غذایی در پائیز و بعد از برداشت میوه تاثیر زیادی در تقویت جوانه‌های زایشی برای فصل بعد دارد , در درختان، تشکیل و رشد اولیه میوه در بهار به ذخایر انباشته شده مواد غذایی در جوانه‌های فصل قبل وابسته است. بنابراین استراتژی‌هایی مدیریت مواد غذایی در پائیز تاثیر مثبت زیادی در ایجاد این ذخایر غذایی در درختان میوه دارد.

موارد مصرف و زمان استفاده از فروت ست:

الف :1تا 2 نوبت بعد از برداشت محصول در پاییز و قبل از ریزش برگها ، همراه آب آبیاری محلولپاشی می شود. برخی کشاورزان فروت ست را به طور همزمان با سم زمستانه ترکیب می کنند ولی بهتر است فروت ست بصورت جداگانه محلوپاشی شود.

ب :زمان تورم جوانه ها , اواخر فصل سرما و اوائل بهار است که درختان کم کم از خواب زمستانی به دلیل گرم شدن هوا خارج میشوند. به عبارت دیگر زمانی که جوانه های درخت شروع به متورم شدن می کنند.

مزایا و کاربرد فروت ست :

بهبود گلدهی و کاهش ریزش گل و میوه

تقویت جوانه زایشی , افزایش تلقیح

افزایش گرده افشانی , افزایش گل و میوه

کاهش سال آوری , فعال کردن آنزیم و هورمون گیاهی

بهبود کیفیت جوانه های سال آینده

مقاومت جوانه های گل به تنش های محیطی مانند سرمازدگی

 

 

 

 

 

 

 

 

فایل های پیوست

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.