اخبار و مقالات کشاورزی

  • 2098
  • 825 مرتبه
آفت آبدزدک

آفت آبدزدک

شنبه 03 مهر 1400

آفت آبدزدک:

نام علمی   Gryllotalpa gryllotgipa

 

یک آفت پلی فاژ ( همه چیز خوار) بوده ، و به بسیاری از گیاهان کشت شده در فضای باز ،گلخانه و خزانه آسیب شدیدی وارد مینماید ،که باجویدن و قطع کردن طوقه و ریشه باعث مرگ گیاهان میشود.

اين حشره در زمين‌هاي نرم شخم خورده و كود داده شده باعث ایجاد کانال های  افقي میشود كه ازخارج به صورت برآمدگي‌هايي در سطح زمين قابل رویت میباشد و چون باعث انحراف آب از مسير اصلي مي شود آبدزدك ناميده مي‌شود.

مرفولوژی یا شکل شناسی:

حشره كامل 60-50 ميليمتر طول دارد و به رنگ قهوهاي میباشند نرها کمی کوچکتر از ماده ها هستند بدن استوانه ای و محکم ، سر بیضی شکل ،شاخک کوتاه، پیش قفسه سینه فوق العاده بزرگ، ضخیم و محکم، پای جلویی بزرگ و قوی ،مجهز به دندانه های برگشته برای کندن خاک و حفر دالان های زیر زمینی میباشند

زیست شناسی حشره :

این آفت زمستان را به صورت پوره یا حشره کامل در خاک به سر میبرد]در بهار شروع به فعالیت میکند،ماده ها معمولا در زمین های غیر زراعی شروع به تخم ریزی میکنند، این آفت هرسال یک نسل دارد

 

روش های کنترل :

1-شخم عمیق زمین به منظور از بین بردن تخم های در لانه و از بین بردن لانه ها

2-غرقاب نمودن زمین سبب می شود که حشرات به ناچار دالان های خود را ترک کرده و به سطح باغچه بیایند و در نهایت معدوم نمودن حشرات.

3- ایجاد گودال های کود دامی تازه در پاییز در اطرف باغچه و تجمع آبدزدک ها واز بین بردن آنها

4- روش های شیمیایی : برای این کار میزان 100 کیلوگرم سبوس گندم و یک لیتر حشره کش دورسبان یا دیازینون یا یک کیلوگرم سوین را در 50 لیتر آب مخلوط کنید. ظهر هنگام آبیاری طعمه آماده شده را به صورت یکنواخت در زمین پخش کنید.

فایل های پیوست

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.